پیرامون علل تغییر کتاب

 

اه کتاب

 

لازمـه های تدریس موفق

 

و......

 

 آن روز جمعه خیلی دلم مـی خواست که تا باگروه دبیران عربی شـهرتهران عازم محلی بشوم کـه قرارگذاشته بودیم . جواب تمرینی درس هم نشینی فارسی نهم یک محفل علمـی تفریحی . 

اما مشکلات هیچ وقت از قبل خبر نمـی دهد و من هم از این قاعده مستثنی نبودم . جواب تمرینی درس هم نشینی فارسی نهم واین شد کـه یک محفل علمـی بسیـار پربار را ازدست دادم . 

ولی بازهم حضور درفضاهای مجازی تلگرام و واتساپ و... بهم این اجازه را داد که تا در روند گفتگوهای  این جمع علمـی قرار بگیرم . با سپاس و تشکر از همکاران گرامـی کـه زحمت تدوین و اطلاع رسانی را داشتند . 

فرمایشات استاد چراغی 

نتیجه ای کـه بعد از سالها تدریس کتاب های قدیمـی بـه آن رسیدیم

این بود کـه خروجی این کتابهاخروجی خوبی نیست وعلت اساسی این امر,,رویکرد قاعده محور,,این کتابها است.انزجاردانش آموزان از درس عربی وعدم استفاده دانش آموزان از آموخته های خود شامل مکالمـه/ صرف ونحو و...

اسناد بالادستی وتدوین برنامـه درس ملی عوامل تعیین کننده این تغییر بود

 

در شکل گیری جدید قواعد درخدمت فهم متون است,زیرا کـه صرف قاعده نتیجه ای بـه بار نمـی آورد.چرا دانش آموز نمـیتواند باخواندن این همـه قاعده از معلومات خود استفاده ببرد.

 

دررویکردجدید تنـها توجه بـه متون کهن نشد.باید بـه زبان روز ومتون جدید نیزتوجه شود.استفاده

از متونی کـه دردسترس باشدو زیباتر تاجلوه بیشتری داشته باشد.

 

این تحول که تا پایـان دوره دوم ادامـه خواهد داشت. مشوق اصلی دراین زمـینـه,دانش آموزان واولیـاء و دبیران دوره اول متوسطه هستند.دبیران دوره اول خودشان راباشرایط جدید وفق دادند.

 

کتاب نـهم از دو کتاب قبل زیباتر شده وبا تعاملی کـه استاد اشکبوس با دبیران این دوره داشتند

اشکالات برطرف شده است.بدون تعصب همـه نظرات بررسی شد واگر قابل اجرا بود,درتالیف واصلاح کتاب اعمال شد.

کتابهای تالیف شده توسط گروههای مختلف علمـی مـهرتایید گرفت.بارها چکش کاری شد,وتمام این تلاشـها به منظور کمک بـه ارتقای سطح علمـی دانش آموز ایرانی است.

نیمـی از ارکان آموزش کتاب است.

 

مـهمترین ,,رکن آموزش,,معلم است.

بهترین کتاب را اگر ,,معلم توانا,,تدریس نکند,نتیجه نخواهدگرفت.بسیـاری از دبیران مابرای معلمـی تربیت نشده اندو آموزش وپرورش حتما در این زمـینـه سعی فراوان کند.تقویت مـهارتهای درس عربی درون کلاسهای ضمن خدمت و دانشگاه فرهنگیـان ازموارد مـهم است.معلم مـهمترین واصلی ترین عامل پویـایی وتحرک دردرس عربی است.معلم عربی حتما با همت وتلاش تدریسش را باانگیزه وعلاقه ومتناسب با اه و رویکرد جدیدهماهنگ سازد.

.با تکیـه بر رویکرد جدید درون تدریس

معلم مانند راهنمایی هست ک بسترمناسب درون کلاس ایجاد مـیکند که تا دانش آموزان بـه اکتشاف قواعد دست یـابند.و دانش آموزان رااز شنونده صرف بودن خارج کرده ونقش آنـها را درفرایند تدریس ارزشمند تلقی مـیکند.

که اگر دانش آموز خودش درون آموزش نقش داشته باشد,این یـادگیری ماندگارتر است.

 

 

استفاده گروه تالیف بطور گسترده ودرسطوح مختلف از نظرات کارشناسان,معلمان وحتی دانش آموزان نیز صورت گرفته که تا بسترمناسب به منظور پیشبرداه آموزشی زبان عربی فراهم گردد.

هدف کلی گروه مؤلفین

 مـهم شمردن ارتقای علمـی دانش آموزان است.علاقه مند شدن دانش آموزان بـه درس عربی یکی ازدغدغه های اصلی گروه تالیف است,که موجب ایجاد یک ,,انقلاب,, درون این درس شد.ونتیجه آن تبدیل شدن ,,عربی, بـه یکی از محبوبترین درسها است

 

اما قواعد

قواعد ن تنـها کم نشده چه بسا بیشتر هم شده

ولی شیوه تدریس و ارزشیـابی تغییر کرده کـه دانستن این امر به منظور معلم بسیـار مـهم است.

 

موضوع: جواب تمرینی درس هم نشینی فارسی نهم عربی نـهم، جواب تمرینی درس هم نشینی فارسی نهم یـادگیری . روش های تدریس . طرح درس، کتاب عربی هشتم .، کتاب عربی هفتم چاپ 93،




[آموزش درس عربی - مطالب کتاب عربی هشتم جواب تمرینی درس هم نشینی فارسی نهم]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 21 Aug 2018 10:23:00 +0000